To slagtere, en kok og en sommelier
af Rikke HolmKlassiske retter kombineret med et spændende, nyt sortiment af bl.a. vin og sashi-kød samt et øget fokus på miljø og dyrevelfærd. Sådan lyder buddet på fremtiden for Skibhus Slagterens nye ejere: Kim Kristoffersen, Jimmi Korsholm, Peter Korsholm og Kristian Pedersen, der er gået sammen om at realisere drømmen om at drive slagterbutik i et af Odenses mest attraktive forretningskvarterer. Den 1. maj fik Skibhus Slagteren - med beliggenhed i hjertet af Skibhuskvarteret, et af Odenses populære forretningskvarterer – nye ejere. De bidrager hver især med interessante fagkompetencer til slagterforretningen, der skal videreføre det eksisterende sortiment, men også bringe nye produkter og moderne, hjemmelavede retter til butikken. Ejerkredsen tæller Kristian Pedersen, der er uddannet gourmetslagter. Peter Korsholm, der er slagter og pølsemager, Kim Kristoffersen, kok og tidligere køkkenchef ved Odeon/Hotel H.C. Andersen, samt Jimmi Korsholm, der er sommelier og driver online forretningen Korsholm Vin.
- Vi hørte, at slagterforretningen var til salg gennem kollegaer i branchen, indleder Kristian Pedersen: - Vi havde hver især en drøm om at blive herre i eget hus. At det blev Skibhus Slagteren, vi endte med at købe, skyldes, at forretningen var veldrevet og har en solid kundeopbakning. Ud over de fire, der hver står for en ejerandel på 25%, har butikken ansat en elev samt en fuldtidsmedarbejder.
Bæredygtig kvalitet og dyrevelfærd
Vinduet for overtagelse har været snævert: De fire ejere havde en måned til at få styr på tingene, før de officielt overtog butikken, forklarer Kristian Pedersen: - Opstarten er gået super godt, og kunderne har taget godt imod os. Det har dog været nogle hårde første uger, hvor vi har arbejdet i omegnen af 100 timer. Nogle af de planer, vi lagde forud for overtagelsen, har vist sig svære at gennemføre i praksis. Efter den første uge har vi evalueret og snakket tingene på plads.
Vi har en super god arbejdsdeling, hvor vi hver især har ansvar for det, vi er bedst til og helst vil arbejde med, understreger han. I første omgang er planen at videreføre slagterbutikken uden at foretage større ændringer, men i stedet få en fornemmelse af, hvad kunderne efterspørger. Antallet af hjemmelavede produkter er dog allerede øget. Det samme er fokusset på bæredygtig kvalitet og dyrevelfærd: - Vi forhandler hovedsagelig oksekød fra Kildegården, som er kvalitetskød fra fritgående dyr. Vores svinekød er fra Svendborg Gourmetgris, og vores ferske laks er fra Færøerne, hvor produktionen er mere bæredygtig end i fx Norge. Vi sælger bl.a. også friske fiskefileter. Kvaliteten betyder, at vi ikke kan tilbyde fire rødspætter for 50 kroner. Vi sælger hellere mindre og fastholder kvaliteten, lyder ræsonnementet.
Convenience i fokus
Slagterbutikken betjener på daglig basis 100+ kunder. Hovedparten er private, men butikken leverer også mad ud af huset fx til firmafrokoster. - Vi har et bredt repertoire af hjemmelavede produkter, fx spegepølser, hønse- og agurkesalat, kartoffelgratiner mv. samt et stort oplag af ferskt kød. Bl. a. har vi sashi-kød, som er en finsk pendant til kobe kød med en flot marmorering og god smag, fortæller Kristian Pedersen. - Kunderne efterspørger i stigende grad convenience, uddyber Kim Kristoffersen: - Vi sælger bl.a. dagens ret, som er frisklavet og leveret i glas med pant. På sigt er planen at bringe meget mere convenience ind i forretningen. Vi kommer bl.a. til at have gammeldags færdigretter på frost. Jeg leger også med tanken om at introducere en ugens vegetarret. Min baggrund som kok betyder, at jeg prioriterer friske, spændende råvarer. Jeg medbringer også gerne urter fra haven. Skvalderkål og sankthansurt eksempelvis til pynt på salater og smørrebrød. I butikken sælges også et udvalg af vin fra Jimmi Korsholms egen import. Herunder bl.a. en række specielle vine som canadisk Riesling og mousserende vin fra England. Ambitionen er i løbet af 2021 at udvide med vin i kælderetagen. Med købet har teamet nemlig samtidig sikret sig ejendommen, som rummer slagterbutikken.
Juni 2021