Vegansk "kød" vildleder forbrugerne
af PressemeddelelseDet blev breaket som den helt store forbrugsnyhed, da Dansk Supermarked tidligere i dag kunne fortælle de danske forbrugere, at 600 butikker – Bilka, Føtex og Netto – fra og med den 2. januar begynder at sælge vegansk "kød" til forbrugere, som er på jagt efter et alternativ til almindelig hakkekød.
Men promoveringen af den nye plante – og grøntsagsfars, som på Bilkas hjemmeside er placeret under kød og fisk, holder ikke. Det mener FødevareDanmark, der er brancheorganisation for 700 af landets små og mellemstore fødevarevirksomheder. – Der er simpelthen tale om misbrug af ordet ”kød” i denne sammenhæng. Sagen er jo, at det netop ikke er kød, men derimod hvede, soja, rødbede og alt muligt meget andet, så når man bruger ordet kød, slår man sig op på at sælge noget, som det slet ikke er, siger Kaspar Jakobsen, formand for SMV Fødevarer og direktør for Randers Kød Engros ApS.
Konkurrenceforvridning
I FødevareDanmark mener man, at Dansk Supermarked er ude i falsk markedsføring, der er i strid med Fødevarestyrelsens retningslinjer. Her hedder det blandt andet, at ”Fødevarer må ikke sælges med varebetegnelser, billeder, anprisninger, reklamer eller andet, der ikke stemmer overens med fødevarens indhold.”– Som slagter føler jeg mig trådt på, fordi man bruger vores varegruppe til at tiltrække sig opmærksomhed, selvom der er tale om en helt anden vare. Og set med de større fødevarebriller, må man også spørge sig selv for hvis skyld, man kalder et rent vegetarisk produkt for kød. Mange vegetarer træffer et bevidst valg om at fravælge kød, og hvorfor så overhovedet kalde et produkt, som i høj grad er målrettet dem, for kød, siger Kaspar Jakobsen.
Fakta:
FødevareDanmark er brancheorganisation for små og mellemstore aktører inden for fødevaresektoren. Bag organisationen står Danske Slagtermestre, Danmarks Fiskehandlere, Ostehandlerforeningen for Danmark og foreningen SMV Fødevarer. FødevareDanmark har omkring 700 medlemmer.