Vi kan være stolte af de gode danske råvarer
af Maria StoveNyt medlem af SMV Fødevarer, Peter Skov Hansen er ikke i tvivl om, hvad kvalitet er, når snakken falder på grønt og frugt. Den mangeårige grossist lægger vægt på, at råvarerne skal være danske og i sæson – og også gerne økologiske. Hvorfor flyve jordbær ind fra Sydeuropa, eller blåbær fra Chile, når vi har fremragende bær herhjemme? Sådan lyder det retoriske spørgsmål fra grønt- og frugtgrossisten Peter Skov Hansen, der i mange år har drevet virksomhed på Grønttorvet i Valby. I dag har han slået sig ned hos Copenhagen Markets i Taastrup. Ifølge ham giver det i den danske sæson ikke mening at hente råvarer langvejs fra, som danske landmænd selv kan producere. Det er hverken bæredygtigt eller optimalt i forhold til smag, friskhed og kvalitet.Forbruget af pesticider er ofte også højere i udenlandsk frugt og grønt, viser tal fra DTU Fødevareinstituttet.
Hos Peter Skov Hansen Frugt & grønt bliver der derfor primært solgt danske råvarer. Vel at mærke råvarer i sæson. - Det er spændende at arbejde med råvarer i sæsonen. Jordbær spiser vi om sommeren, og kål om vinteren. Jordbær til jul hænger ikke sammen i min verden, siger grønthandleren, der udsender nyhedsbrev til sine kunder én gang om ugen med fokus på sæsonens udbud af friske råvarer. Han bruger også tid på at vise sine kunder, at de kan spare penge ved at vælge dansk frugt og grønt, når det er i sæson. Det er noget, der har stor betydning for kantinekunderne, der både skal sikre variation i retterne og en økonomisk bæredygtig forretning.
Egenkontrol med eSmiley
Økologi udgør i dag en langt større del af varerne, end dengang Peter Skov Hansen startede op i begyndelsen af 90’erne. Op mod 30 pct. af udvalget er økologisk. Det skyldes til dels stigende efterspørgsel fra kunderne, og dels at der er kommet flere gode producenter af økologisk frugt og grønt. Generelt er der fra kunderne side også stor efterspørgsel efter frugt og grønt med en tydelig afsender. Hvem har produceret gulerødderne, og hvordan er de produceret, er hyppigt stillede spørgsmål. Og det ligger fint i tråd med grossistens ønske om at slå et slag for de gode producenter. Producenterne bliver præsenteret i det ugentlige nyhedsbreve, og kantinekunderne bliver inviteret med på besøg hos producenter, så de kan se, hvordan varerne bliver til. Det er til glæde for begge parter. - Kokken eller kantinelederen får en relation til producenten og en viden om råvarerne, som de kan bruge i forhold til deres kunder, når de kan fortælle, at blomkålen stammer derfra og er dyrket under de og de forhold.
Producenten får også input til, hvordan kokken anvender tingene, og hvad han efterspørger – det sætter nye ting i gang, siger Peter Skov Hansen. I det senere år er det også blevet mere udfordrende at drive fødevarevirksomhed på grund af stigende krav om egenkontrol fra myndighederne. Det er tidskrævende, og derfor er det med spænding, at Peter Skov Hansen indleder 2018 med at gå over til elektronisk egenkontrol ved hjælp af systemet eSmiley. - Det er ganske nyt for os, men vi håber, at det vil gøre den daglige egenkontrol endnu nemmere, siger Peter Skov Hansen og peger på, at han også har meldt sin virksomhed ind i SMV Fødevarer. Blandt andet for at kunne få rådgivning om elektronisk egenkontrol, som brancheorganisationen har solid erfaring med. Derudover ser han det som en anledning til at indgå i et fagligt fællesskab, hvor små grossister kan få hjælp og indflydelse og samtidig støtte hinanden. Han nævner som en væsentlig bedrift, at Fødevaredanmark har forhandlet med politikerne på Christiansborg, så de mindre virksomheder ikke længere skal betale op mod 700 kr. pr. påbegyndt kvarter, når kontrollørerne kommer på besøg, hvilket kunne blive en større udskrivning. Fremover bliver det gratis for dem at få ordinært besøg af fødevarekontrollen.
Copenhagen Markets – det nye grønttorv
• I 2016 åbnede Nordeuropas største engros-markedsplads og distributionscenter for frugt/grønt, blomster/ tilbehør og andre relaterede fødevarer på Litauen Allé 13, 2630 Taastrup.
• Det skete, da Grønttorvet i Valby efter mere end et halvt århundrede havde udtømt sine vækstmuligheder. Der var brug for mere plads, bedre logistik og moderne servicefaciliteter. Copenhagen Markets har hele 67.000 m2 under tag.
• Her holder Peter Skov Hansen Frugt & grønt også til, og det lever fint op til de krav, virksomheden har til moderne indretning og forsvarlig håndtering af fødevarer.
Inspirationen til at udvikle Copenhagen Markets kommer fra førende internationale markeder som Rungis i Paris, FrischeZentrum i Frankfurt og C.A.R. i Rom, hvor man med succes har samlet et bredt spektrum af friske fødevareprodukter under samme tag, samtidig med at man flyttede torvene ud fra bykernen.