Virksomhed med potentiale til udvikling
af Rikke HolmNørmark Food A/S i Vejle har fokus på kvalitet, fleksibilitet, leveringssikkerhed og miljø. Siden indehaver og direktør Flemming Nørmark Jakobsen i 2006 overtog daværende Brande Røgvarer, er virksomheden vækstet med 300% og har udvidet produktionen af røgvarer med bl.a. sous vide, marinerede og krydrede produkter. Flemming Nørmark Jakobsen overtog i 2006 Brande Røgvarer. Siden har virksomheden tredoblet sin størrelse og leverer årligt mellem 2000 og 2500 tons svinekød til virksomheder i Danmark, Sverige og Tyskland. Herhjemme er bl.a. Coop, Salling, Netto og Dagrofa blandt de faste kunder. Yderligere afsættes produkter til cateringvirksomheder og grossister. - Jeg købte Brande Røgvarer, fordi virksomheden havde en størrelse, der passede mig, og et potentiale til at kunne udvikles, fortæller Flemming Nørmark Jakobsen: - Jeg har altid været glad for at arbejde i fødevarebranchen. Jeg sætter en ære i at lave produkter af god kvalitet med en leveringsgaranti til kunden på 100 %. Det kunne jeg se, var en mulighed i Brande Røgvarer. Flemming Nørmark Jakobsen kom fra en stilling som medejer af en virksomhed inden for fiskebranchen - med tidligere erfaring fra Danish Crown.
Vækst og nye lokaler i Vejle
Fire år efter, at Flemming Nørmark Jakobsen overtog Brande Røgvarer, flyttede virksomheden sin produktion til nye og større lokaler i Nørmark ved Vejle. I samme forbindelse voksede medarbejderstaben fra 10 til 20 medarbejdere. Efter yderligere fem år - i 2015 – skiftede Brande Røgvarer navn til Nørmark Food. Grafisk blev det nye logo udfoldet således, at ”Ø” er gennemskåret og kan læses som et ”O” på markeder uden for Danmark. Flemming Nørmark Jakobsen forklarer succesen med dels virksomhedens kvalitet, fleksibilitet og leveringssikkerhed, der har betydet en fremgang i kundeporteføljen, dels det faktum, at mange af virksomhedens kunder har oplevet vækst og hermed har lagt større ordrer hos Nørmark Food. - Vi har dog stadig kapacitet til nye kunder, understreger direktøren.
Kvalitet og fleksibilitet i højsædet
Blandt de centrale værdier i Nørmark Food er kvalitet i forhold til gamle madtraditioner. Størstedelen af salget udgøres fortsat af røgprodukter som hamburgerryg, bacon og skinke, men nye tiltag som fx marinerede og krydrede produkter er føjet til porteføljen. Som noget nyt tilbydes også sous vide, hvor kødet er dampkogt i ovn til en kernetemperatur på 75 grader. - Vi er lagerførende for vores kunder. Lægger kunden en ordre om formiddagen, kan vi levere allerede næste dag. Vi er generelt meget fleksible i forhold til kundernes behov. I sortimentet har vi fx en hamburgerryg helt uden E-numre, nitrit og konserveringsmidler efter et konkret ønske fra en kunde. Flemming Nørmark Jakobsen regner med at hente en del af den fremtidige vækst gennem en automatisering af produktionen: - Vi er i øjeblikket i gang med at effektivisere til vækst, fortæller han. - Det sker gennem automatik og robotteknologi. Målet er så vidt muligt at fjerne manuelt arbejde ved bånd, således at vi kan nedbringe den samlede lønomkostning. Vi tænker meget i energiforbrug pr. enhed. Ikke kun i vores fremstilling af kød, men også i fabrikken. Her genbruger vi fx varme til opvarmning af rengøringsvand, mens vores produktion er oplyst med LED-lamper. Nørmark Food er bl.a. også klar til at introducere svinekød, hvor grisen hverken har været i antibiotikabehandling, har været udsat for lang transporttid eller har fået foder indeholdende GMO. Hvornår dette produkt kommer i produktion, afhænger alene af efterspørgslen.
Medlemskab styrker på flere områder
Nørmark Food har de seneste syv år været medlem af Danske Slagtermestre og bruger her muligheden for at få juridisk sparring i forhold til bl.a. ansættelseskontrakter og fødevarelovgivning. Desuden har virksomhedens kvalitetsansvarlige medarbejder god erfaring med at deltage i foreningens erfagrupper. Forsikringerne har Nørmark Food valgt at tegne gennem Danske Slagtermestre: - Det viste sig, at vi var underforsikrede, afrunder Flemming Nørmark Jakobsen: - Det kunne have kostet os dyrt. I dag betaler vi en lidt højere præmie, men er til gengæld dækket i forhold til vores behov.